رواية عايز حضن الفصل الأول 1 كامل | بقلم هشام
تم تحديث الفصل بتاريخ 13 أبريل 2026
مقدمة رواية عايز حضن
اليوم نعرض رواية عايز حضن
واحدة من أبرز
الأعمال الأدبية،
وتمتد أحداثها
وسط أجواء من الغموض والإثارة
تأسر القلوب منذ اللحظة الأولى
تجعل الرواية تجربة لا تُنسى.
تفاصيل رواية عايز حضن
تقدم رواية عايز حضن قصة شيقة
حول
أحداث مشوقة
تمر بتحولات مفاجئة،
حيث تتشابك الأحداث
تزداد حدة الصراعات
مما يجعل القارئ في حالة ترقب مستمر
ويشارك الشخصيات مشاعرها.
مميزات رواية عايز حضن
وقد نجحت رواية عايز حضن
بأسلوب يدمج الواقعية والخيال
تأسر القارئ من أول فصل،
كما أنها
تخلق عالمًا يشعر فيه القارئ وكأنه حي
وتجعل القارئ يتفاعل مع الأحداث
وتجعل تجربة القراءة أكثر متعة وإثارة.
ابدأ قراءة عايز حضن الآن
استمتع الآن بـ قراءة رواية عايز حضن
من تأليف هشام
بدون تحميل
وتجربة الرواية كاملة
لتستمتع بتجربة قراءة لا تُنسى وتغوص في تفاصيل القصة.
كيف تصل الينا
ابحث مباشرة على جوجل:
"رواية عايز حضن حكايتنا حكاية"
١)الزبون بتاع الليلة طلبك بالاسم
معرفش الرجالة هيموتوا عليكي علي ايه
مع انك في سوق الحريم متساويش بصلة
قومي يا بروطة هاتيلنا فلوس
بدل منتي قاعدة كده يا قرد قطع
الكلام الخايب الي فات دا
كان كلام جوزي الله يح&رقة
ودي كانت طلباتة كل ليلة
لكن انا ديما كنت برفض اسمع كلامة
فا كان بيعاقبني بالحرمان
والجوع
عشان ارضخ لاوامره
بس المشكلة انه مكنش بيعاقبني لوحدي
لا دا كمان كان بيعاقب بنتي الي ملهاش ذنب
الجزء الاول
من رواية/
سلاسل ام غراب
المهم
لما كنت بشوف بنتي جعانة كنت بقعد اتزلل له
واقولة
احب علي ايدك
ياغراب
بنتك جعانة.
وعمالة تعيط م الجوع
قوم هات من امك كوباية حليب
ولا حتي هات رغيف عيش
عشان البت الصغيرة تتعشي قبل ما تنام
فا يرد المزغود غراب بكل برود
ويقولي.
مش جايبلها حاجة
ولا جايبلك انتي كمان ولا لقمة
وهسيبكم كده
لغاية ما تعضوا في الارض
م الجوع
مش انتي بتعاندي معايا؟
ومش عايزة تنزلي الشغل؟
خلاص
موتي انتي وبنتك من الجوع بقي
فا رديت عليه بغيظ
وقلتلة.
شغل ايه الي عايزني انزلة
يا سبع الرجال؟
انت بتسمي نوم مراتك.
في احض&ان الرجالة
كل ليلة.
شغل؟
ياراجل اتقي الله بقي
دنتا مسيرك هيجي عليك يوم و هتموت
هتقابل ربك ازاي.
وانت راجل ديوث
فا رد غراب
وقالي.
ملكيش دعوة بيا يا ست الشيخة
ريحي نفسك انا عاجبني حالي كده
وبدل ما تضيعي وقتك في الكلام
انزلي طلعي مصاريفك انتي وبنتك
طب ما تنزل انت تشتغل
ولا عايز تقعد عاطل
وتشغلني الشغلانة المهببة دي
مش كفاية انك.
معيشني مع امك النصابة في بيت واحد.
وبتجبرني اسمع كلامها
طيب قولي اعمل معاكم اية
اكتر من كدة؟
امك طلبت مني اني اسحبلها النسوان.
وفعلابجيبلها النسوان لغاية عندها وبتشفط فلوسهم
يعني بشاركها في اعمالها المنيلة
وباخد ذنب زيها بالظبط
واحدة غيري.
كان زمانها هجت وسابتلكم البيت من زمان
في اللحظة دي
غضب غراب من كلامي
وغراب لما بيغضب بيطير عقلة وبيجن جنونة
فا قام غراب جوزي ودور فيا الضرب بكل قسوة
لغاية ما جسمي بدء يزرق وينزف دم.
كا العادة
وفجاءة.
وصلت حماتي
(ام غراب )
علي صوت الضرب
وسالت ابنها.
وقالت.
صوتك عالي ليه يا ابن بطني؟
وقالها.
البت بنت ال.
مش راضية تنزل الشغل
ومغلباني كا العادة
فا بصتلي ام غراب بقرف
ووجهت لابنها الكلام
وقالتلة.
وتغلب نفسك لية؟
وايه اصلا الي يغصبك علي كده؟
ما تطللقها وتخلص؟
فا اتفزعت لما سمعت كلامها.
وفضل جسمي يتنفض
وخوفت لا يسمع كلامها
ويطلقني بجد
فاوطيت علي ايدها.
ابوسها وانا بتوسلها
واقولها.
لا ابوس ايدك
الا الطلاق
متخليهوش يسيبني.
والنبي يا ام غراب.
الا الطلاق
فا بصتلي وسكتت.
بعدما صعبت عليها
ولما قلبها رق لحالي
امرتني اني ابوس علي رجل غراب جوزي.
عشان يسامحني
وحكمت عليا باني
اطيع اوامره.
وانزل الشغل فورا
وفعلا.
نزلت علي رجله بوستها
اضربني يا غراب.
واعمل فيا اي حاجة.
بس بلاش الطلاق ربنا يخليك
فا قالي.
اخفي من وشي الساعه دي
وروحي اجهزي لشغلك يلا
قلت.
حاضر.
هجهز واروح الشغل
بس والنبي يا امة
هاتي لرباب بنتي
طبق طبيخ
عشان تتعشي قبل ما اتنام
فا هزت راسها بزهق
وقالتلي.
سيبك من البت رباب وانا هبقي اطفحها.
غوري انتي يلا ع الشغل
فا قلت.
حاضر
وبالفعل.
لبست القميص الاحمر العريان ابو ترتر
ولطخت وشي بالمكياج
الفاقع
وبعدها.
حطيت علي جسمي العباية
وداريت شعري بالطرحة
وخرجت ركبت التوكوك مع غراب
عشان يوصلني لبيت الزبون بتاع الليلة
و.
طبعا انتوا زمانكم بتلوموا
عليا.
وبتسالوا.
ازاي تقبلي علي نفسك الوضع ده؟
وازاي تعيشي مع راجل ديوث معندوش نخوة.
ولا رجولة؟
وليه رافضة الطلاق؟
ولية متمسكة بالعيشة مع غراب.
وامة.
بالطريقة دي؟
عاايزين اجابة؟
حاضرهفهمكم
وكويس ان.
الطريق لبيت الزبون طويل
عشان استغل الوقت الي هقضية في الطريق
واحكيلكم حكايتى
بس الاول هعرفكم بنفسي
انا عفاف
٣٠ سنة
جميلة الحمد لله
اتربيت في الريف
لكن.
عايشة دلوقتي في المدينة
متجوزة.
وعندي.
بنت اسمها رباب
حكايتي بتبدء.
من سنين فاتت
وتحديدا.
من يوم ما
كنت بجهز التورتة والجاتوة
عشان احتفل بعيد ميلادي ال١٨.
وكنا بنحتفل.
انا.
وامي.
وعادل اخويا
عادل اخويا كان طالب في كلية الطب ايامها
المهم.
روحنا يومها انا وامي نجيب لوازم العيد ميلاد.
وطبعا رجعنا في توكتوك
عشان كان معانا حاجات كتير
ولسؤ حظي.
السواق صاحب التوكوك
كان هو (غراب)
و اول ما شافني عجبتة.
ودخلت دماغة
وصمم يتجوزني.
فا جه يتقدملي
وطبعا امي رفضتة وطردتة كمان
لان غراب ايامها كان اكبر مني بكتير
وكمان كانت سمعتة زي الزفت.
وكل الناس كانوا بيتكلموا علية
وبيقولوا.
ان غراب.
امة ليها في الاعمال والسحر
وست حرفيا مبتخفش من ربنا
والكل كان عارف انها.
بتعمل سحر بمساعدة الجن
م الاخر.
كانت مخاوية للجن
لجل ما يساعدها في عمل الاعمال السفلية
والانيل من كدة
ان غراب نفسة كان مجرم.
يعني كان بلطجي ونصاب
وحرامي.
وفوق ده كلة
كان
بيتعاطي المخدرات
والاجرام كان باين علي وشة حرفيا
فا كان في وجهة مية علامة وتعويرة
وديما ماشي
بسلاح سواء سكينة.
او مطوة او بشلة.
والاكتر من كدة.
انه كان جاهل ومش بيعرف يكتب اسمة حتي
با اختصار
غراب كان عريس مش مناسب نهائي
خصوصا
اني انا كنت صغيرة.
وجميلة
ومتعلمة
واخويا كان قرب يبقي طبيب
وانا كنت بدرس في المعهد ايامها
غراب مفقدش الامل
لما امي طردتة
بالعكس.
ده بعت امة
عشانتكلم امي تاني
وفعلا.
لقينا ام غراب جاية عندنا البيت
وبعدما دخلت ام غراب عندنا
اخدتني وقعدتني جنبها
وقالت لامي.
انا عايزة بنتك الحلوه دي
لابني غراب
فا رفضت امي
وقالت لها.
انا.
بنتي صغيرة ومش هجوزها دلوقتي
فا بصتلها ام غراب بخبث
وقالتلها
ومالة يا حبيبتي من حقك
وبعدين كمان
كل شيئ قسمة ونصيب
فا ردت امي وهي محرجة
ايوه فعلا
وياريت متكونيش زعلانة يختي
فا ردت ام غراب
وقالت
برغم ان كلامك نشف ريقي
لكن انا مش زعلانة
وطلبت من امي طلب اخير
وقالتلها.
هاتيلي كوباية مية يا ام العروسة
اللهي يسترك
فا خرجت امي من الاوضة
عشان تجبب المية
وفي اللحظة دي
قربت مني ام غراب
ولمست شعري
انا حبيتك.
وبقيتي في غلاوة بنتي سحر
تعالي في حضني
واخدتني في حضنها فعلا
لكن
اثناء ما كانت وخداني في حضنها
حسيت انها بتشد شعري
وبعد شوية
بعدت عني بسرعة
اول ما شافت امي راجعة بالمية
وبعد ما ام غراب شربت شوية مية
وقفت تتمتم شوية
وبعدها
فضلت تتفتف وتبخ المية حواليا
وبالرغم من ان امي انزعجت منها
ومن تصرفها الغريب ده
لكن.
مسكت نفسها لغاية ما ام غراب مشيت
وفضلت امي بعدها
تسب وتلعن فيها وفي ابنها
انا طبعا.
في اليوم ده
كان راي من راي امي
وكنت شايفة ان غراب
شخص بشع
شكلا وموضوعا
وفعلا عمري ما كنت هوافق
علية.
حتي لو كان اخر عريس في الدنيا
لكن.
بعدما ام غراب دخلت بيتتا واخدتني في حضنها
نمت بعدها وصحيت
لقيت نفسي
بتحايل علي امي
عشان
توافق علي جوازي من غراب
↚
ومش كده وبس
لا.
دنا كمان هددتها باني هموت نفسي.
لو متجوزتش من غراب
فا اتدخل اخويا وهددني
باني لو جيبت سيرة جوازي من غراب تاني
هيحبسني في البيت
ويمنعني من اني اكمل تعليمي
فااضربت عن الطعام
وقلت مش هاكل ولا اشرب
لغاية ما توافقوا علي غراب
والغريبة
اني لا كنت بحبة
ولا اعرفة حتي
عشان اتمسك بيه كده
لكنكنت حاسة برغبة غير عادية
في الارتباط بغراب
وكاني بحبة و اعرفة من زمان
المهم
وافقت امي اخيرا
بعدما خافت لاموت
ولا يجرالي حاجة
في نفس الوقت.
حاولت امي تضمنلي حقي زي كل البنات
وطلبت من العريس شبكة ومهر
و.
و.
وطبعا وافق العريس
وجابلي الشبكة
اربع غوايش.
وسلسلة وخاتم ذهب
وكتب علي نفسة قايمة كبيرة
لكن.
كدب علينا اول كدبة
وقال.
اننا هنعيش مع امة مؤقتا
لغاية ما يبني بيتة الكبير
وينقل فيه
واقترح اننا نفرش اوضة نوم في بيت امة مؤقتا
وطبعا امي رفضت
لانها مكنتش ضمناه
ولا واثقة فيه
انا عارضت امي وغصبت عليها توافق
وفعلا في الاخر وافقت
واكتفينا بانة
يشتري اوضة نوم فقط
وفرشناها.
في شقة امة
ولما جه يوم الفرح
اختفي غراب يومها خالص
ومعرفناش راح فين
ولما امي سالت ام غراب عن ابنها
قالت لها
ان عادتهموسلو بلدهم
بيقول.
ممنوع العريس يقعد مع العروسة في الكوشة نهائي
منعا للحسد
والعريس بييقابل العروسة لوحدهم
وهما.
في اوضتهم
في ليلة الدخلة
استعديت.
ولبست الفستان الابيض
وفي ليلة الدخلة
وصلتني امي لغاية اوضة النوم
ولكنلما دخلت الاوضة برضوا ملقتش غراب
فا قعدت استني العريس
وفي اثناء ما كنت بنتظر العريس
لقيت باب الاوضة بيتفتح
وشوفت ام غراب هي الي داخلة عليا.
ولقيتها جاية وجايبة معاها جركن مليان لبن
فا افتكرت انها جايبة اللبن نشربة انا والعريس
في اول ليلة للجواز
اتفاجئتان ام غراب بتمد ايدها ليا
بالجركن الي فيه اللبن
وبتقولي.
يلا عشان تستحمي
فسالتها
وانا مستغربة
هستحمي باللبن؟
قالت.
ايوه احنا عندنا في العيلة
لينا عاداتنا وطقوسنا الخاصة بينا
ومن اول الطقوس دي
ان العروسة قبل ما تدخل علي عريسها
لازم تستحمي باللبن
عشان تحل البركة علي الجواز
اول الطقوس؟
يعني لسة في طقوس تانية؟
قالت.
ايوه
في حاجة تانية
هبقي قولك عليها
بعدما تدخلي الحمام
وتستحمي بجركن اللبن
قلتلبن في الحمام؟
مش حرام ندلق اللبن في الحمام؟
ظغرتلي ام غراب بعينها.
بدون ما ترد عليا
فا اترعبت منها.
وقررت انفذ كل الي هتقولي علية
اصلي
خوفت من منظر عنيها
الي كان شكلهم مرعب ساعتها
مشيت ادامها علي الحمام من سكات
و اخدت ام غراب جركن اللبن ودخلت ورايا الحمام
واول ما دخلتني الحمام
قالتلي
اجهزي عشان تستحمي
فا قلعت هدومي
لقيتها دلقت عليا جركن اللبن كلة
وفعلا.
استحميت باللبن
وكنت فاكرة اني هلبس هدومي بعدها.
واخرج من الحمام
اتفاجئت
ان ام غراب خرجت وقفلت عليا باب الحمام من برة
وكمان فصلت النور
وقطعتة عن الحمام من عندها
ولما لقيت نفسي في الضلمة
اتفزعت وفضلت اصرخ
في الحمام
واقولها
افتحي يا ام غراب
انا خايفة
انتي ليه حبستيني في الحمام؟
فا ردت عليا من ورا الباب
وقالتلي
ما هي دي تاني حاجة.
في طقوس الجواز عندنا
قلت.
مش فاهمة كلامك
ومش عايزة اكمل طقوسكم
انا عايزة اخرج من هنا
فا ردت ام غراب باخر كلام
لازم تنامي ليلة كاملة في الحمام
في الضلمة
والصبح
تفطري في الصباحية مع عريسك
فا رجعت اصرخ تاني.
واخبط علي الباب
واقولها.
لا
انا مش هبات هنا
افتحي.
انا عايزة اخرج
لكن.
لاحظت ان.
ام غراب صوتها اختفي
فا فهمت انها هتسيبني كده للصبح فعلا
فا فضلت اصرخ
وانا مفزوعة
لغاية ما؟
الفصل الثاني من هنا
لقراءه باقي الفصول من هنا